شماره تماس با تلگرام ::: 09355102506 ::: ir7sad[at ]gmail.com

انتقال سری و موازی و معرفی انواع پورتها

انتقال سری و موازی و معرفی انواع پورتها

کامپیوتر

انتقال سری و موازی و معرفی انواع پورتها

ارسال شده توسط 7sad.ir

انتقال سری و موازی و معرفی انواع پورتها
همانطور که می دانید، در دنیای دیجیتال تمام اطلاعات تبدیل به اعداد در مبنای ۲ یا همان ۰ و ۱ می شوند و این اعداد به وسیله ولتاژ ۰ یا ۵ ولت در الکترونیک شبیه سازی می شوند و در خانه های حافظه که بیت نام دارند ذخیره می شوند.
بنابر این ما همواره برای انتقال این اطلاعات بایستی از مسیرهای عبور جریان الکتریکی استفاده کنیم. هر زمان که در یک سیم، جریان برقرار باشد ارزش آن معادل ۱ و هر زمان جریان برقرار نباشد ارزش آن معادل ۰ خواهد بود و زمانی که ما این اطلاعات یا ۰ و ۱ ها را پشت سرهم انتقال می دهیم ، در واقع ارتباط دیجیتال و یا گسسته ای را برقرار کرده ایم.
قدمت ارتباط دیجیتال به قدمت کامپیوتر ها نیست، بلکه بسیار از آن قدیمی تر است. بشر اولیه هنگامی که از راه دور بوسیله نور آتش به دوستان خود علامت می داد از این روش استفاده می کرد. به این شکل که پارچه ای را در مقابل آتش جابجا می کرد، هر زمان پارچه را مقابل آتش می گرفت آتش دیده نمی شد و یا معادل ۰ ما بود و هر زمان آتش دیده می شد معادل ۱، به این ترتیب آنها حرف های خود را که بوسیله ۰ و ۱ ها کد کرده بودند به همدیگر از راه دور می فهماندند. ارتباط مورس هم یک نمونه دیگر ارتباط دیجیتال است.
یک دستگاه مورس
در کامپیوتر ارتباط دیجیتال به دو صورت شکل می گیرد:
• سریال
• موازی
ارتباط سریال چیست؟
انتقال بیت به بیت اطلاعات به طور پشت سر هم از طریق یک کانال یا یک سیم را ارتباط سریال می گویند. در این روش اطلاعات که به صورت ۰ و ۱ درآمده اند، از طریق یک مسیر عبور، منتقل می شوند، یعنی در هر لحظه و یا سیکل زمانی ، یک بیت داده از طریق سیم می تواند منتقل شود که یا ۰ است و یا ۱٫
دو روش برای انتقال داده های سریال وجود دارد :
۱٫ سنکرون
۲٫ آسنکرون
در انتقال سنکرون، داده ها در بلوک هایی فرستاده می شود و فرستنده و گیرنده به وسیله کاراکتر های مخصوصی سنکرون می شوند که به آنها کاراکترهای سنکرون می گویند (sync)
برای انتقال آسنکرون ، یک بیت شروع انتقال را مشخص می کند و یک بیت پایان انتقال را اعلام می کند.
ارتباط موازی چیست؟
در این ارتباط، به جای یک مسیر عبور اطلاعات، از چند مسیر همزمان استفاده می شود. برای مثال می توان از هشت رشته سیم برای انتقال هر هشت بیت از یک بایت اطلاعات استفاده نمود و در هر سیکل زمانی هشت بیت داده را از هشت رشته سیم انتقال داد. بنابر این سرعت این نوع از انتقال بسته به تعداد مسیرهایی که افزایش پیدا کرده بیشتر خواهد شد اما از طرفی تعداد مسیرهای انتقال و یا همان سخت افزار ما را بیشتر می نماید.
در شکل زیر تفاوت انتقال سریال و موازی را مشاهده می کنید:
انتقال اطلاعات میان کامپیوتر و دستگاههای جانبی مانند پرینتر، موس، اسکنر و غیره توسط یکی از دو روش فوق صورت می گیرد. اگر تا به حال به محل اتصال سیم این دستگاهها به کامپیوتر دقت کرده باشید انواع مختلفی از پورت ها یا درگاههای اتصال به کامپیوتر را مشاهده خواهید کرد.در زیر نام و شکل برخی از آنها را می بینید:
پورت سریال
پورت PS2
پورت LPT
پورت USB
پورت Ethernet
پورت VGA
پورت Modem
پورت S-Video
پورت Firewall
پورت DVI
پورت Mini Audio
از میان پورتهای فوق دو پورت سریال و LPT در انجام آزمایشهای الکترونیکی و کنترلی، بیشتر استفاده می شوند.
پورت COM (سریال)
این پورت که از نوع سریال می باشد بوسیله یکی از پین های خود اطلاعات را به شکل سریال منتقل می نماید.سایر پین ها برای کارکرد پورت استفاده می شوند و وظیفه خاصی دارند.
پورت LPT (موازی)
این پورت از نوع موازی بوده و اطلاعات را از طریق هشت پین که مجموعاً یک بایت را تشکیل می دهند منتقل می نماید. سایر پورت ها برای وظایف دیگری طراحی شده اند.
در آینده در مقالاتی، نحوه کار با پورتهای سریال و موازی را برای آزمایشهای الکترونیکی بیشتر توضیح خواهم داد.
راهبرد‏های کنترل سامانه‌ی هیبرید سری-موازی
نوشته شده توسط تحریریه نشریه خودروی هیبریدی
سه شنبه ، ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ ، ۰۸:۱۲
در ادامه‏ی روند معرفی راهبرد‏های کنترل سامانه‏های هیبرید، که در شماره‏های ۸ و ۹ به بررسی سامانه‏های سری و موازی پرداخته شد، در این شماره قصد داریم به معرفی آرایش هیبرید سری-موازی بپردازیم. این سامانه در مقایسه با هیبرید سری و موازی دارای مزایا و معایبی است. می‏توان گفت که این آرایش هیبرید قادر است نقایص هریک از سامانه‏های سری و موازی را پوشش دهد، ولی در عین حال پیچیدگی سامانه را به علت نیاز به طراحی دقیق و هوشمندانه‏ی سامانه‌ی کنترل، تا حد درخور ‏توجهی افزایش می‏دهد. این سامانه همچنین قادر است از موتور احتراقی و موتور الکتریکی به‌طور جداگانه و یا هم‌زمان استفاده کرده، حالت‏های عملکردی متفاوتی را با توجه به نیازهای خودرو در سیکل‏های حرکتی گوناگون ایجاد کند. این حالت‏ها با استفاده از ساختار پیچیده‏ای از چرخ‌دنده‏‏ی خورشیدی ایجاد می‌شوند و انعطاف‏‏پذیری بالایی را به سامانه می‌بخشند که در نتیجه‏ی آن سامانه‌ی کنترل قادر به انتخاب گزینه‏های متعددی برای مدیریت بهینه‏ی انرژی خواهد بود. به‌طور‌کلی اجزای به کار رفته در زنجیره‏ی انتقال قدرت سامانه‌ی هیبرید سری-موازی عبارت‌اند از: موتور احتراق داخلی، موتور الکتریکی/ ژنراتور، چرخ‌دنده‏ی خورشیدی، گیربکس، موتور محرکه‏ی الکتریکی، منبع تغذیه (PPS) و در نهایت چرخ‌ها.

چرخ‌دنده‏ی خورشیدی در این سامانه با ایجاد حالت‏های مختلف بین موتور احتراق داخلی و سامانه‌ی موتور الکتریکی/ ژنراتور ارتباط بین این دو را تغییر می‏دهد. با توجه به پیچیدگی این سامانه‌ی کنترلی و حالت‏های عملکردی متعدد آن، در این مقاله تنها به بیان چند نمونه از این حالت‏ها می‏پردازیم.
حالت۱) موتور احتراقی+ موتور محرکه‏ی الکتریکی: این حالت همانند سامانه‌ی هیبرید موازی است. همان‌گونه که در شکل ۱ مشخص است، موتور محرکه‏ی الکتریکی به‌وسیله‌ی منبع تغذیه به کار می‌افتد و از سوی دیگر، موتور احتراقی توان مشخصی را به‌گونه‏ای که از محدوده‏ی عملکرد بهینه‏ی خود خارج نشود، به گیربکس هدایت می‌کند . بدین ترتیب، مجموع توان موتور احتراقی و موتور الکتریکی توان مورد نیاز خودرو را تامین می‌کند.

شکل ۱٫ حالت موتور احتراقی+ موتور محرکه‏ی الکتریکی

حالت۲) موتور احتراقی+ شارژ منبع تغذیه: در این حالت موتور احتراقی توان مورد نیاز خودرو را به‌تنهایی تأمین می‌کند و از طرفی مقداری از آن را در اختیار موتور محرکه‏ی الکتریکی که با دریافت انرژی به ژنراتور تبدیل شده است، قرار می‏دهد تا بدین ترتیب میزان شارژ منبع تغذیه به حد مشخصی برسد (شکل۲). این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که میزان توان مورد نیاز خودرو اندک باشد و از سوی دیگر میزان شارژ باتری‌ها از مقدار کمینه‌ی در نظر گرفته شده برای آن، که معمولاً در حدود ۳۰درصد است، کمتر شده باشد.
شکل ۲٫ حالت موتور احتراقی+ شارژ منبع تغذیه
حالت۳) سامانه‌ی موتور-ژنراتور+ موتور محرکه‏ی الکتریکی: این حالت همانند حالت ۱ است با این تفاوت که سامانه‌ی موتور الکتریکی-ژنراتور جای‌گزین موتور احتراقی شده است و منبع تغذیه با تقسیم توان خود میان این سامانه و موتور محرکه‏ی الکتریکی هر دوی آن‌ها را به کار می‏گیرد (شکل ۳). این حالت زمانی اتفاق می‏افتد که میزان شارژ منبع تغذیه در حد مطلوبی قرار داشته باشد و منبع تغذیه توان مورد نیاز خودرو را تأمین کند.
شکل ۳٫ حالت سامانه‌ی موتور-ژنراتور+ موتور محرکه‏ی الکتریکی
حالت۴) ترمز بازیاب: هنگامی که خودرو در حال ترمزگیری است موتور محرکه‌ی الکتریکی، سامانه‌ی موتور الکتریکی-‏ژنراتور و یا هر دوی آن‌ها می‏توانند با ایجاد گشتاور ترمزی به صورت ژنراتور عمل کرده، مقداری از انرژی جنبشی خودرو را به انرژی الکتریکی ذخیره‌شونده در منبع تغذیه تبدیل کنند(شکل۴). در این حالت موتور احتراق داخلی به‌وسیله‌ی کلاچ از مدار خارج می‏شود.

برچسب , , , ,

نوشته شده توسط 7sad.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − دو =