شماره تماس با تلگرام ::: 09355102506 ::: ir7sad[at ]gmail.com

پایان نامه روابط بين والدين و فرزندان و تأثير آن در تربيت

پایان نامه روابط بين والدين و فرزندان و تأثير آن در تربيتwww.7sad.ir

پایان نامه پایان نامه رشته روانشاسی

پایان نامه روابط بين والدين و فرزندان و تأثير آن در تربيت

ارسال شده توسط 7sad.ir

پایان نامه روابط بين والدين و فرزندان و تأثير آن در تربيت

در بزرگترین وب سایت پروژه و پایان نامه وتحقیق ومقاله و کارورزی وترجمه مقالات جدیدو، نمونه سوالات پیام نور وانجام پایان نامه

www.7sad.ir 

مختصری ازپایان نامه :

نام فایل :   پایان نامه روابط بين والدين و فرزندان و تأثير آن در تربيت

فرمت : WORD

تعدادصفحات : ۸۵

قیمت : ۱۵۰۰۰۰

تربيت بطور خلاصه عبارت است از پرورش و رشد دادن استعدادهايي كه آفريدگار جهان در وجود انسان جهت سعادت و كمال او بوديعت گذاشته است.

با اين تعريف اجمالي موضوعات زير در امر تربيت مورد دقت و توجه قرار مي‌گيرد:

  1. تربيت‌كننده با داشتن هدف معين و علاقمندي كافي و آگاهي كامل به اهميت و ارزش تربيت اين مسئوليت مقدس را مي‌پذيرد.
  2. او از تجربه‌ها و اطلاعات لازم بهره‌مند مي‌باشد و از اصول و مباني تربيت عالم و آگاه و خودش نيز از فضايل اخلاقي و مزاياي تربيتي برخوردار است.
  3. تربيت‌كننده نسبت به موقعيت فرد يا افراد مورد تربيت و استعدادهاي جسمي و روحي آنها آشنايي كامل دارد و مي‌داند كه چگونه انسانهايي را براي چه جامعه‌اي بايد بسازد.
  4. مربي به وضع و شرايط محيطي كه در آن زندگي مي‌كند و نيازهاي اساسي آينده جامعه خود كاملاً آگاه است و فعاليت خود را متناسب با آن نيازها بكار مي‌اندازد.
  5. كار و فعاليت مربي مبتني بر طرح و برنامه حساب شده و متوجه به هدفهاي صحيح و مطلوب جامعه و متكي بر روش متناسب با اين هدفها انجام مي‌گيرد.
  6. مسئول تربيت براي پيشبرد اهداف مقدس خويش ناگزير است وسايل كار براي خود و افراد مورد تربيت متناسب با شرايط و امكانات زمان داشته باشد زيرا مي‌داند كه هيچ كاري بدون وسيله متناسب به انجام نمي‌رسد.
  7. در جامعه‌اي كه اكثريت قريب به اتفاق آن مسلمانند مربي آگاه مي‌كوشد تا براي پايداري و استواري يك جامعه مترقي و مستقل اسلامي افرادي مؤمن و صاحب رشد و متخلق به اخلاق اسلامي و خدمتگزار به جامعه خود تربيت كند.

پايه‌هاي اساسي تربيت

تمايلات انساني و غرائز طبيعي بمنزلة پايه‌هاي اساسي است كه تربيت بر روي آنها بنا مي‌شود. يا بعبارت ديگر، تربيت عبارت از تعديل خواهشهاي طبيعي و تنظيم كيفيت بهره‌برداري از نيروهاي غريزي است.«خوي و منش عبارت است از غرائزي كه شغل و تجربه آن را بگونه‌اي مختلف رنگ كرده و مانند كاشي‌كار ماهري پهلوي هم چيده است.»

موقعيكه آداب و رسوم تربيت بر اثر تكرار و ممارست، رنگ عادت بخود مي‌گيرد و بصورت خلق و خوي ثابت در مي‌آيد، آدمي بر طبق آن از سرمايه‌هاي طبيعي خود استفاده مي‌كند و به آساني، غرائز در مجاري عادات بجريان مي‌افتند.

«عادات به محض آنكه تشكيل يافتند با بهره‌برداري از ذخيرة فعاليتهاي ذاتي آدمي، به وجود خود ادامه مي‌دهند و لاينقطع اين فعاليتها را به ميل خودشان تحريك مي‌كنند، تقويت مي‌نمايند، تفكيك مي‌سازند، متمركز مي‌كنند و از غرائز خام و نامنظم، دنيائي مطابق ميل خود بوجود مي‌آورند به طوري كه مي‌توان گفت آن موجود نه مخلوق عقل است و نه زائيده غريزه، بلكه مصنوع عادات مي‌باشد.»

اشاراتي كوتاه و مختصر به مراحل تربيت

پيامبر اسلام (ص) سنين ميان تولد تا ۲۱ سالگي را كه با اهميت‌ترين مرحله تربيتي است به سه مرحله تقسيم نموده است، و در قالب يك حديث مي‌فرمايند: «فرزند، در هفت سال اول سيد و آقا است، و در هفت سال دوم بنده، مطيع و فرمانبردار است،‌ و در هفت سال سوم وزير، طرف شور و مسئول است.»

مراحل تربيت را از نظر اسلام مي‌توان در دو مرحلة پيش از تولد و بعد از تولد بررسي نمود، مرحلة پيش از تولد شامل پيش‌بيني‌هاي لازم در انتخاب همسر جهت انتقال صفات و ويژگيهاي مطلوب به كودك، تدابير لازم به هنگام انعقاد نطفه و دوران جنيني و زايمان، مرحله بعد از تولد را مي‌توان به پنج مرحله عمده تقسيم نمود:كودكي، نوجواني، جواني، بزرگسالي، پيري كه ما از ذكر توضيحات اين مراحل فوق خودداري مي‌كنيم.

فهرست مطالب

بخش اول: تربيت                        

  1. تربيت و قلمرو آن
  2. پايه‌هاي اساسي تربيت
  3. اشاراتي كوتاه به مراحل تربيت
  4. اهداف تربيتي
  5. عوامل تربيت
  6. سخن، ابزار تربيت
  7. اسلام و تربيت‌پذيري انسان
  8. نكات عقلي و اسلامي در تربيت‌پذيري انسان
  9. ارزش و اهميت تربيت
  10. توضيحاتي ديگر در باب هدف تربيت و تعليم
  11. تربيت و وظائف آن
  12. ويژگيهاي تربيت دختران
  13. عاليترين انتساب
  14. بهترين ميراث
  15. بروز نتايج تربيت

بخش دوم: شخصيت        

                 

  1. شخصيت چيست؟
  2. صفات پايدار
  3. منشا شخصيت
  4. اثبات شخصيت
  5. جوان و محيط اجتماعي
  6. اسلام و صفات شخصيت
  7. شخصيت فرزندان
  8. بشر و خواهش عزت نفس
  9. عزت نفس و آزادگي
  10. مراعات شرف كودك در خانواده
  11. آئين اسلام و عزت نفس

بخش سوم: خانواده و مسائل نوجوانان و جوانان          

بخش اول: تربيت و مسائل عاطفي

الف: خانواده و تربيت

  1. وظايف والدين
  2. سخني ديگر درباره نخستين مربي كودك
  3. معلم اول كودك
  4. پي‌ريزي قواعد زندگي
  5. خانواده و تربيت
  6. شريفترين خدمت
  7. مراقبت‌ها در هفت سال سوم
  8. تمايلات نوجوان و جوان
  9. توجه به نياز آنان
  10. مهرطلبي آنان
  11. هدايت نوجوان و جوان

ب: نياز به محبت           

              

  1. جلوه‌هاي مهرطلبي
  2. جدائي‌هاي طولاني
  3. مهرورزي به هنگام بازگشت
  4. چهره متبسم
  5. چند نكته مهم

بخش چهارم: نقش پدر                  

الف: اخلاق پدر

  1. همدمي با فرزندان
  2. در برابر حرف حق
  3. اما سخني هم با شما

ب: بيگانگي با فرزندان

  1. جوش كار و تلاش
  2. سر در لاك خود

ج: نزاع در خانه

  1. خانه جهنمي
  2. سعادتمندي كانون
  3. گريز از خانه
  4. آثار بد خشونت‌ها

بخش پنجم: نقش مادر                     

الف: اخلاق مادر

  1. مادر و اخلاق اسلامي
  2. حوصلة مادر

ب: مادر و رازهاي فرزندان

  1. مادر بهترين رازدار
  2. چند نكته مهم

ج: جنبه‌هاي مذهبي مادر

  1. مادر و مذهب
  2. نياز به ايمان
  3. كنترل روابط
  4. در برابر عبادت فرزندان

بخش ششم:  احساس نابساماني در خانواده      

الف: تبعيض در خانه

  1. ارجحيت پسر بر دختر
  2. در آموزش علم
  3. مساله كار در خانه
  4. مراقبتها در ابراز عواطف

ب: تحقير در خانه

  1. جوان و مسالة تحقير
  2. انتقادپذيري از فرزندان
  3. چند نكته مهم

ج: آزادي فرزندان در خانه

  1. جوان و آزادي
  2. نوع آزادي
  3. نكته‌ها در كنترل

د: احترام والدين

  1. سئوالي در ذهن جوان
  2. نيكي به پدر و مادر
  3. رعايت حرمت فرزندان

بخش هفتم: نكته‌هاي مهم در روابط والدين و فرزندان       

  1. جبران خطاي تربيتي
  2. وظيفة والدين
  3. توقف رشد عقلي
  4. آسيبهاي روحي
  5. زياده‌روي در محبت
  6. بدترين پدران

بخش هشتم: دومين كلاس تربيت (مدرسه)          

  1. مدرسه و تكوين شخصيت كودكان و نوجوانان
  2. همگامي خانه و مدرسه
  3. نقش مدرسه در انتقال ارزشها
  4. رفتارهاي مذهبي چگونه تبلور مي‌يابد؟
  5. هشياريهاي فرهنگي در پاسداري از سلامت و رشد مطلوب
  6. مهاجمان فرهنگي كيستند؟
  7. هدف مهاجمان فرهنگي چيست؟
  8. رسالت اولياء و مربيان و پيشگيري از آسيبهاي اجتماعي

منابع مورد استفاده:

برچسب , , , , , , , , , , , , , , , ,

نوشته شده توسط 7sad.ir

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 3 =