شماره تماس با تلگرام ::: 09355102506 ::: ir7sad[at ]gmail.com

گزارش تخصصی افزایش تفهیم درس عربی برای دانش آموزان پایه هفتم با روش های مناسب

گزارش تخصصی

کارورزی دانشگاه فرهنگیان گزارش تخصصی دبیران گزارش تخصصی معلمان

گزارش تخصصی افزایش تفهیم درس عربی برای دانش آموزان پایه هفتم با روش های مناسب

ارسال شده توسط 7sad.ir

کارورزی سرا بزرگترین بانک کارورزی فرهنگیان | اقدام پژوهی | کنش پزوهی | گزارشات تخصصی | طرح درس |

کاورزی ۱ | کارورزی ۲ | کارورزی ۳ | کارورزی ۴

 

 

مختصری از گزارش تخصصی :

زبان فارسی در مدارس زیاد طرفدار ندارد، زبان انگلیسی هم همین‌طور ولی با این حال طرفداران زبان عربی در مدارس از این دو نیز کمتر است تا آنجا که بی‌میلی به این درس را می‌شود از عضلات منقبض صورت دانش‌آموزان وقتی نام درس عربی می‌آید، فهمید.

عربی زبان آسانی نیست، یعنی از زبان فارسی پیچیده‌تر است و قواعدی گیج‌کننده دارد. این ذات این زبان است اما سال‌هاست کتاب‌های درسی نیز مزید بر علت شده و این پیچیدگی ذاتی را پیچیده‌تر کرده است.

دانش‌آموزانی که هنوز در سیستم قدیم آموزشی درس می‌خوانند یعنی هنوز دانش‌آموز دبیرستان محسوب می‌شوند، نه دانش‌آموز دوره متوسطه دوم، همچنان با کتاب‌های خشک و بی‌انعطاف عربی کلنجار می‌روند اما دانش‌آموزان پایه‌های هفتم و هشتم یعنی اول و دوم راهنمایی قدیم، دو سال است دو کتاب تازه‌تالیف می‌خوانند که یک سر و گردن از کتاب‌های قدیم بالاتر است.

از جلد کتاب که شروع کنیم، کتاب عربی پایه هفتم، نام چهار فصل سال را به عربی یاد می‌دهد و کتاب هشتم ترجمه‌شده این شعر حافظ را: از خون دل نوشتم نزدیک دوست نامه / دارم من از فراقش در دیده صد علامت

تاکید اصلی درس‌های این دو کتاب نیز بر آموزش لغات است. به طوری که مولفان کتاب هشتم در مقدمه توضیح داده‌اند، دانش‌آموزان تا پایان سال ۲۰۰ واژه پرکاربرد عربی را خواهند آموخت و اگر این لغات را با ۴۰۰ واژه آموخته‌شده در سال هفتم جمع کنند، در مجموع ۶۰۰ لغت عربی را در حافظه دارند که برای خواندن و فهم قرآن، احادیث، روایات و حتی متون فارسی به کارشان می‌آید.

آنچه به‌وضوح مشهود است، حضور کمرنگ قواعد در کتاب‌های جدید است؛ به طوری که حالا دانش آموزان پایه هفتم و هشتم مثل دانش‌آموزان پیش از خود مجبور نیستند دغدغه ذهب، ذهبا، ذهبوا را داشته باشند و به‌سختی صیغه‌های فعل را صرف کنند.

اباذر عباچی مولف کتاب‌های عربی پایه‌های هفتم و هشتم تاکید می‌کند که آزاد کردن دانش‌آموزان از قید قواعد، تعمدی بوده تا آنها با لذت بیشتری عربی را بخوانند. او می‌گوید که کتاب‌های تازه‌تالیف، نوشته شده تا به دانش‌آموزان لغت آموزش دهد و بی آنکه از آنها بخواهد مدام فعل ذهب را صرف کنند، به آنان بیاموزد ذهب در هر ۱۴ صیغه‌اش، معنی رفتن می‌دهد که این یعنی تاکید بر ترجمه.

او معتقد است که وقتی دانش‌آموزان واژه‌ها را بشناسند و معنی آنها را درک کنند، کم‌کم زبانشان نیز برای حرف زدن باز می‌شود و به آموختن عربی علاقه پیدا می‌کنند که فرشته عالیخانی، معلم عربی اول متوسطه می‌گوید تا حدی اینچنین شده است.

او توضیح داده است که کمرنگ‌شدن قواعد در کتاب‌های درسی و تاکیدش بر آموزش لغات و تمرین مکالمه، کلاس‌ها را از خشکی و کسالت قدیم درآورده و اگر معلم ابتکار داشته باشد و از روش‌های تدریس گروهی استفاده کند، آموزش عربی بر مبنای کتاب‌های جدید، جذاب‌تر می‌شود.

 

فهرست مطالب :

مقدمه (بیان مساله و طرح موضوع ) ۳

ارزیابی از وضعیت موجود. ۴

اهداف گزارش تخصصی : ۵

هدف اصلی : ۵

اهداف جزئی : ۵

مقایسه با شاخص : ۵

جمع آوری اطلاعات… ۵

خلاصه یافته های اولیه (موانع و مشکلات درس عربی هفتم ) ۷

اتنخاب راه جدید موقتی.. ۱۰

چگونگی اجرای راه های جدید. ۱۳

سایر روشهای پیاده شده در کلاس…. ۱۳

ارزیابی بعد از اجرای طرح.. ۱۴

نتایج بعد اجرای طرح ( نقاط قوت ) ۱۵

نتیجه گیری.. ۱۵

پیشنهادات… ۱۶

فهرست منابع.. ۱۷

نام فایل گزارش تخصصی افزایش تفهیم درس عربی برای دانش آموزان   پایه هفتم با روش های مناسب
مقطع کارشناسی
رشته تربیت معلمی – معلمین عربی
قیمت
۵۰۰۰
فرمت مقاله Word
تعداد صفحه ۱۷

 

برچسب , , , , , , , , , , , , , ,

نوشته شده توسط 7sad.ir

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + نوزده =