چکیده :
آشنایی با مفهوم سیستم و انواع آن (سیستم های باز و بسته و کارکردهای آنها)
نظریه نوین مدیریت : تئوری سیستم
چنانکه ملاحظه شد ، نظریه های سازمانی و شیوه های مختلف مدیریت در طول زمان مورد تحول و تکامل قرار گرفته است . در طی ده سال گذشته ، رویه خاصی زیر عنوان «تئوری سیستم» برای بررسی های سازمانی متداول گردیده است که ممکن است به عنوان پایه و مبنائی برای بهم پیوستن و ارتباط نظریه های مختلف سازمانی و شیوه های متعدد مدیریت بکار رود .
ـ تعریف سیستم
اصلاح سیستم به « مجموعه از اجزاء وابسته » اطلاق می شود . به عبارت دیگر ، سیستم به معنای یک «کل» بکار می رود که از ترکیب اجزاء متعددی تشکیل یافته است . حدود سیستم اصلی و سیستم های فرعی همیشه تابع قواعد و ضوابط یعنی نیست به عنوان ، اگر بدن انسان را یک سیستم اصلی فرض کنیم ، هر یک از اجزاء آن (مانند دستگاه گوارش) سیستم فرعی بشمار می رود ، ولی چنانچه خود دستگاه گوارش را سیستم اصلی تلقی نمائیم ، اجزاء وابسته (مانند معده ، روده ، کبد و …) سیستم های فرعی سیستم اصلی (دستگاه گوارش) را تشکیل می دهند . بهمین ترتیب در داخل یک سازمان (به عنوان سیستم اصلی) سازمان غیررسمی یک سیستم فرعی محسوب می شود ، ولی اگر سازمان غیررسمی خود سیستم اصلی تلقی شود ، در این صورت سیستم های فرعی رفتار عبارتند از شبکه روابط اجتماعی ، شبکه روابط تخصصی ، شبکه قدرت و غیره که قبلاً مورد بحث واقع شد . (اقتداری ، علی محمد (۱۳۱۰) ؛ ص ۶۴۰)
ـ سیستم (نظام) عبارت است از منظومه ای از عناصر و اجزایی که با هم ارتباط و کنش و واکنش متقابل داشته ، کل واحدی را به وجود می آوردند . هر سیستم درای حد و مرزی است که آن را از محیط یا پیرامونش متمایز و با آن مرتبط می سازد . حد و مرز بعضی سیستم ها ، نفوذ پذیر و بعضی دیگر نفوذ ناپذیر است بر مبنای این خاصیت آنها را به سیستم های باز و بسته تقسیم می کنند . (علاقه مند ، علی (۱۳۲۱) ص ۱۷۶)
انواع سیستم
سیستم معمولاً به دو نوع تقسیم می شود : سیستم باز (open system) و سیستم بسته (dosed system)
ـ سیستم بسته :
بیشتر به سیستم های مکانیکی در فیزیک و علوم اجتماعی اطلاق می شود . سیستم بسته صرفاً با استفاده از نیروهای داخلی و بدون ارتباط با محیط خارج می تواند به کار خود ادامه دهد . در نظریه های کلاسیک ، سازمان به عنوان یک «سیستم بسته» تلقی می شود که فقط متکی بر عوامل و نیروهای داخلی است و بدون ارتباط با محیط خارج می تواند مسائل خود را از طریق سلسله مراتب و تقسیم کار و روابط رسمی در داخل دستگاه حل و فصل کند . یکی از مشخصات سیستم بسته ، گرایش ذاتی در جهت تعادل ایستا و رکورد و توقف است . به عبارت دیگر در سیستم بسته بازده دستگاه تناسبی با منابع مصروفه ندارد و اتلاق منابع تا بی نظمی و اختلال و اقدامات بدون هدف برای حفظ وضع موجود رواج پیدا می کند . (kast and Rosenzweiy, op.cit, p.119.)
ـ سیستم باز :
برخلاف سیستم بسته ، در سیستم بازگشایی در جهت تعادل پویا و رشد و تکامل از طریق ارتباط دائم با محیط خارج ملاحظه می شود . در این حالت ، سیستم با دریافت منابع مادی و انسانی و تغییر و تبدیل آنها و سعی در ازدیاد و بهبود بازده ، بیش از آنچه نیرو می گیرد ، نیرو تولید می کند ، و بدین ترتیب خود را در مقابل سکون و نابودی حفظ می کند . در سیستم باز ، دستگاه نه تنها بایستی خود را با عوامل محیط خارج سازگار سازد ، بلکه دائماً خود را با عوامل متغیر داخلی نیز منطبق می سازد . (اقتداری ، علی محمد (۱۳۱۰) ص ۶۵)
مفهوم سازمان و انواع آن و کارکردهای سازمان های رسمی و غیررسمی
سازمان
جامعه امروز ، جامعه سازمانی است . کودکان در سازمان هایی به نام زایشگاه بدنیا می آیند ، بیشتر سالهای رشد و پرورش خود را در سازمان هایی به نام مدرسه می گذرانند ، و پس از فراغت از مدرسه ، اغلب آنان به نحوی در سازمانهای دولتی ، صنعتی ، تجاری یا آموزشی مشغول کار می شوند . امروزه ، بخش عمده زندگی ما ، در سازمان ها یا در ارتباط با سازمان ها سپری می شود . در یکی کار می کنیم و از خدمات و تولیدات سازمانهای دیگر بهره مند می شویم . بعضی از آنها بزرگ و پیچیده اند نظیر سازمان های دولتی ، صنعتی ، دانشگاه ها و بعضی دیگر کوچک و ساده اند نظیر شرکت های خصوصی و انجمن های دانشجویی .
از این رو ، گردش امور زندگی ، وابسته به سازمان ها و پیشرفت و بقای جامعه ، تابع کار و عملکرد موثر آنهاست
فهرست مطالب
آشنايي با مفهوم سيستم و انواع آن (سيستم هاي باز و بسته و كاركردهاي آنها)
ـ تعريف سيستم
انواع سيستم
مفهوم سازمان و انواع آن و كاركردهاي سازمان هاي رسمي و غيررسمي
ـ تعريف سازمان
انواع سازمان ها
شناسايي سبك هاي مديريتي
مديريت عبارت از :
ويژگي ها يا ملاك هاي مديريت
اصول مديريت وكاربرد آنها
نقش هاي مديريت
¬مفهوم آموزش
¬تفاوت آموزشهاي رسمي با آموزشهاي غيررسمي
¬ويژگي هاي آموزش هاي فني وحرفه اي و شناسايي نقش سازمان آموزش فني و حرفه اي در نظام آموزشي كشور
اهداف آموزش فني وحرفه اي در نظام آموزش كشور
¬مفهوم مديريت آموزشي
مديريت آموزش يعني مهارت در استفاده از روابط انساني :
¬تعاريف مديريت آموزشي
¬اصول مديريت (برهاني ، بهاءالدين (۱۳۸۶) ص ۲۴)
¬اهداف مديريت آموزشي
¬آشنايي با اصول مديريت و جايگاه مديريت آموزشي در آموزشگاه هاي فني و حرفه اي
¬ويژگي ها ، قوانين و مقررات تامين ، فرآيند اخذ مجوز و اصول اجراي مقررات و آيين نامه هاي تاسيس آموزشگاه ها
¬آشنايي با سازمان فني و حرفه اي كشور
¬مقررات تاسيس آموزشگاه فني و حرفه اي
مبحث اول – كارآموز و مراكز كارآموزي
¬آشنايي با مسايل و مسئوليتهاي حقوقي مديريت آموزشگاه
ماده ۷- وظايف موسس به شرح زير تعيين مي شود .
¬مربيان ، شرايط اشتغال و مسئوليت آنها
ماده ۱۵- مربيان بايد حائز شرايط زير باشند .
نظارت و بازرسي و مقررات مربوط به لغو پروانه تاسيس و تعطيل آموزشگاه
تاريخچه برنامه ريزي آموزشي در ايران
شناسايي دوره هاي آموزشي قابل اجرا در آموزشگاه ، اصول تشخيص و انتخاب كادر آموزشي ، فرآيند برنامه ريزي آموزشي استاندارد مهارت
اصول تشخيص و انتخاب كادر آموزشي آموزشگاه
فرآيند برنامه ريزي آموزشي
اصول تدوين اهداف كلي و جزيي دوره آموزشي (احديان ، محمد ، ص ۱۲)
اصول تامين امكانات آموزشي آموزشگاه
شناسايي : اصول ارزشيابي جامع و فراگير و اصول ارزشيابي از اثر بخشي آموزشي
انواع ارزشيابي
روشهاي مختلف ارزشيابي
اثربخشي ارزشيابي
آيين نگارش :
مقررات مكاتبات اداري
مقررات مكاتبات اداري
شناسايي اصول تهيه گزارشهاي مورد نياز آموزشگاه
ارتباط
نام پروژه |
ارزشیابی مهارت شغلی |
قیمت |
۲۰۰۰۰
|
فرمت مقاله |
Word |
تعداد صفحه |
۱۰۰ |
اگر در هنگام دانلود فایل مقاله یا پروژه های سایت www.7sad.ir با مشکل مواجه شدید لطفا با شماره ۰۹۳۵۵۱۰۲۵۰۶ تماس بگیرید |
دیدگاه بسته شده است