در بزرگترین وب سایت پروژه و پایان نامه وتحقیق ومقاله و کارورزی وترجمه مقالات جدیدو، نمونه سوالات پیام نور وانجام پایان نامه
مختصری از پایان نامه :
در سالهای اخیر به مفاهیم و معانی کیفیت توجه زیادی شده است. کانون اصلی تفکرات سازمانها و شرکتها، بهبود کیفیت به منظور بقا در دنیای رقابتی بوده است. اما موضوعی که در ارتباط با کیفیت و میزان آن در سازمانها به خصوص در سازمانهای خدماتی به طور مشخص مورد اندازهگیری و سنجش قرار نگرفته است مفهوم هزینههای کیفیت میباشد که در اذهان عموم به طور شفاف تعریف نشده است. هزینههای کیفیت بسیار وسیع هستند. بر اساس کشفیات و یافتههای شورای ملی توسعه اقتصادی در طی مطالعات انجام شده در خصوص کیفیت و استانداردها نزدیک به ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد کل ارزش فروش یک سازمان صرف هزینههای کیفیت میشود. از طرفی اهمیت فناوری اطلاعات و اثرات آن برای شرکتها به طرز چشمگیری افزایش یافته و رشد و توسعه آن احساس میشود. غالبا بیان میشود که فناوری اطلاعات مهمترین عامل افزایش بهرهوری و کاهش هزینههاست اما مطالعات دیگر عکس این مطلب را نیز نشان دادهاند. بنابر مطالب بیان شده این پژوهش به دنبال بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینههای کیفیت در شعب بانک مسکن میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و همچنین از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه روسا و معاونان شعب بانک مسکن موجود در شهر تهران میباشد. در این پژوهش ۹۵ شعبه از میان شعب بانک مسکن موجود در شهر تهران به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیده است. جهت گردآوری دادهها و اطلاعات مورد نیاز به منظور بررسی فرضیات پژوهش از پرسشنامه استفاده شده است. به منظور تحلیل دادهها ابتدا از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده و سپس با استفاده از مدل معادلات ساختاری، به تحلیل مدل پژوهش و بررسی فرضیههای پژوهش پرداخته شده است. در نهایت تمام فرضیههای پژوهش مورد تایید قرار گرفت و مشخص گردید که بکارگیری فناوری اطلاعات باعث کاهش هزینه های کیفیت در شعب بانک مسکن میگردد.
کلمات کلیدی: فناوری اطلاعات، هزینه های کیفیت، بانک مسکن
۱-۱- مقدمه
در عصر حاضر با توجه به تحولات جهانی صورت گرفته در عرصه فناوری، تغییر و تحولات پر شتاب بازارها و رقابتیتر شدن عرصه فعالیت برای بنگاههای اقتصادی، مفاهیم مرتبط با کیفیت از اهمیت و گستردگی زیادی برخوردار شدهاند. بسیاری از سازمانها کیفیت را به عنوان یک رکن اساسی جهت دستیابی به رضایت مشتریان و دستاویزی جهت بقا و توسعه در شرایط رقابتی ارزیابی میکنند. امروزه کیفیت مفهومی فراتر از قابل اطمینان بودن محصول پیدا کرده و منظور از آن رسیدن به کیفیت جامع است که در آن عملکرد و افراد سازمان نیز موثرند (فارسیجانی، ۱۳۸۶).
تولید یک کالا یا ارائه یک خدمت که تامین کننده درجه بالایی از رضایت مشتری باشد بدون بررسی هزینه های دستیابی به آن کافی نیست. در حقیقت اصلی ترین مسئولیت مدیریت نیز برقراری تعادل میان کیفیت و هزینههای دستیابی به آن است. این هدف میتواند به بهترین شکل از طریق تحلیل عناصر هزینههای کیفیت برآورده شود. معمولا سازمانها هزینههای کیفیت را به طور مشخص محاسبه نمیکنند زیرا چنین هزینههایی برای تهیه تراز نامه سود و زیان شرکت لازم نیست، اگرچه آنها میتوانند تاثیر مهمی بر سودآوری شرکت داشته باشند. در غیاب نظام ارزیابی هزینههای کیفیت چنین سازمانهایی نمیتوانند منشا این هزینهها را دریابند و نحوه کنترل آنها را مشخص کنند و نیز چون هیچ گونه الزام قانونی برای جمعآوری و گزارشدهی هزینههای کیفیت وجود ندارد، آنچه در این هزینهها میگنجد، متغیر و متفاوت است (رئیسی اردلی و رئیسی، ۱۳۸۳).
مبحث هزینههای کیفیت به خودی خود جالب و کنجکاو برانگیز است. به طور رایج همه از اینکه محصول یا خدمت باکیفیت باشد تمجید میکنند اما کیفیت بالاتر نیازمند اقدامات و تمهیداتی است که انجام آنها مستلزم هزینه و آن هم هزینهای قابل توجه است. به هر حال بحث هزینههایی که دقیقا به کیفیت مربوط میشود و تاثیری که هر دسته هزینه بر دسته دیگر دارد میتواند در موجه بودن و یا نبودن تولید محصول و خدمت روشنگر باشد. در اغلب موارد مقایسه هزینهها میتواند مدیران را قانع سازد که انجام برخی هزینهها که نهایتا کیفیت را تضمین میکنند، از زیانهای احتمالی میکاهد و بر فروش بیشتر و اقبال و همراهی مشتری اثرگذار است (دیل و پلانک، ۱۳۸۱).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………………17
فصل اول: کلیات پژوهش
۱-۱- مقدمه …………………………………………………………………………………………………..………………… 19
۱-۲- بیان مساله ………………………………………………………………………………………………………………. 21
۱-۳- ضرورت انجام پژوهش ………………………………………………………………………………………………….. 24
۱-۴- اهداف پژوهش ………………………………………………………………………………………………………… 25
۱-۵- فرضیههای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………. 26
۱-۵-۱- فرضیه اصلی ……………………………………………………………………………………………………………………………… 26
۱-۵-۲- فرضیه فرعی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 26
۱-۶- مدل مفهومی پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………….. 26
۱-۷- محدودیتهای پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………. 27
۱-۸- قلمرو پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………… 27
۱-۸-۱- قلمرو موضوعی ………………………………………………………………………………………………………………………….. 27
۱-۸-۲- قلمرو مکانی ………………………………………………………………………………………………………………………………. 27
۱-۸-۳- قلمرو زمانی ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 27
۱-۹- روش گردآوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………………………….. 28
۱-۱۰- روش تحلیل دادهها …………………………………………………………………………………………………………………………….. 28
۱-۱۱- تعریف مفاهیم و واژگان کلیدی پژوهش ……………………………………………………………………………………………. 28
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
۲-۱- فناوری اطلاعات ………………………………………………………………………………………………………………………….. 31
۲-۱-۱- مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………………………… 31
۲-۲- تعریف فناوری اطلاعات ………………………………………………………………………………………………………………………… 33
۲-۲-۱- فناوری (تکنولوژی) چیست؟ …………………………………………………………………………………………………….. 33
۲-۲-۲- اطلاعات چیست؟ ………………………………………………………………………………………………………………………. 34
۲-۳- مفهوم فناوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………………………. 36
۲-۴- تعریف جامع ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 38
۲-۵- اثرات سیستمها و فناوریهای اطلاعاتی بر سازمان ……………………………………………………………………………… 40
۲-۶- مزایای فناوریهای اطلاعات برای سازمانها ………………………………………………………………………………………… 42
۲-۷- فناوری اطلاعات و ارتباطات ………………………………………………………………………………………………………………….. 44
۲-۸- سیستمهای اطلاعاتی ……………………………………………………………………………………………………………………………. 45
۲-۸-۱- انواع سیستمهای اطلاعاتی ………………………………………………………………………………………………………… 46
۲-۸-۲- سیستمهای سطح عملیاتی ……………………………………………………………………………………………………….. 46
۲-۸-۳- سیستمهای سطح دانشی ………………………………………………………………………………………………………….. 47
۲-۸-۴- سیستمهای سطح مدیریت ……………………………………………………………………………………………………….. 47
۲-۸-۵- سیستمهای سطح استراتژیک …………………………………………………………………………………………………… 48
۲-۸-۶- پایگاه داده ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 49
۲-۸-۷- سیستم پردازش عملیات (TPS) ………………………………………………………………………………………………. 50
۲-۸-۸- سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) …………………………………………………………………………………………….. 51
۲-۸-۹- سیستم پشتیبانی تصمیمگیری (DSS) ……………………………………………………………………………………. 51
۲-۸-۱۰- سیستمهای خبره (ES) ………………………………………………………………………………………………………….. 52
۲-۹- بکارگیری فناوری اطلاعات ……………………………………………………………………………………………………………………. 52
۲-۹-۱- سخت افزار …………………………………………………………………………………………………………………………………. 54
۲-۹-۲- نرم افزار ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 54
۲-۹-۳- شبکهها ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 56
۲-۹-۴- ارتباطات …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 56
۲-۱۰- هزینههای کیفیت ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 57
۲-۱۰-۱- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………… 57
۲-۱۱- تاریخچهای از هزینههای کیفیت ………………………………………………………………………………………………………… 60
۲-۱۲- مفهوم هزینههای کیفیت ……………………………………………………………………………………………………………………. 64
۲-۱۲-۱- مفهوم کیفیت ………………………………………………………………………………………………………………………….. 65
۲-۱۲-۲- ابعاد کیفیتی خدمات ………………………………………………………………………………………………………………. 66
۲-۱۳- هزینههای کیفیت ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 68
۲-۱۴- تعاریف هزینههای کیفیت ………………………………………………………………………………………………………………….. 71
۲-۱۵- دلایل اهمیت هزینههای کیفیت ………………………………………………………………………………………………………… 73
۲-۱۶- مدلهای مختلف هزینههای کیفیت …………………………………………………………………………………………………… 75
۲-۱۶-۱- مدل مویس و راجرسون ………………………………………………………………………………………………………….. 75
۲-۱۶-۲- مدل نیکس ……………………………………………………………………………………………………………………………… 76
۲-۱۶-۳- مدل کوه یخی …………………………………………………………………………………………………………………………. 76
۲-۱۶-۴- روش BSC ………………………………………………………………………………………………………………………………. 77
۲-۱۶-۵- مدل فایگنبام (P-A-F) …………………………………………………………………………………………………………… 78
۲-۱۶-۶- قانون ۱-۱۰-۱۰۰ …………………………………………………………………………………………………………………… 79
۲-۱۶-۷- مدل کرازبی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 79
۲-۱۶-۸- مدل هزینه فرصت …………………………………………………………………………………………………………………… 79
۲-۱۶-۹- مدل هزینه فرآیند …………………………………………………………………………………………………………………… 80
۲-۱۶-۱۰- مدل هزینهیابی بر مبنای فعالیت (ABC) …………………………………………………………………………… 81
۲-۱۷- هزینهیابی کیفیت ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 83
۲-۱۸- مدل اقتصادی هزینهیابی کیفیت ……………………………………………………………………………………………………….. 85
۲-۱۸-۱- شرکتهای با فرآیند سنتی …………………………………………………………………………………………………….. 85
۲-۱۸-۲- شرکتهای با فرآیند در حال توسعه ………………………………………………………………………………………. 86
۲-۱۹- تشریح عناصر هزینههای کیفیت ……………………………………………………………………………………………………….. 88
- هزینههای پیشگیری …………………………………………………………………………………………………………………………. 89
- هزینههای ارزیابی و آزمایش …………………………………………………………………………………………………………….. 96
- هزینههای خطای داخلی ………………………………………………………………………………………………………………… 103
- هزینههای خطای خارجی ………………………………………………………………………………………………………………. 108
۲-۲۰- سازمانهای خدماتی و بانکها …………………………………………………………………………………………………………. 110
۲-۲۰-۱- تاریخچه بانکداری در ایران ………………………………………………………………………………………………….. 112
۲-۲۱- بانک مسکن ………………………………………………………………………………………………………… 114
۲-۲۱-۱- تاریخچه تاسیس بانک مسکن ……………………………………………………………………………………………… 114
۲-۲۲- پیشینه پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………… 117
فصل سوم: روششناسی پژوهش
۳-۱- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………… 125
۳-۲- روش انجام پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………………….. 127
۳-۳- جامعه آماری مورد بررسی ………………………………………………………………………………………………………………….. 128
۳-۳-۱- جامعه ………………………………………………………………………………………………………………………………………. 128
۳-۳-۲- جامعه هدف …………………………………………………………………………………………………………………………….. 129
۳-۴- روش نمونهگیری ………………………………………………………………………………………………………………………………… 129
۳-۵- اندازه نمونه ………………………………………………………………………………………………………………………………. 130
۳-۶- روش جمعآوری اطلاعات …………………………………………………………………………………………………………………… 130
۳-۷- اعتبار پرسشنامه …………………………………………………………………………………………………………………………………. 133
۳-۷-۱- روایی و پایایی …………………………………………………………………………………………………………………………. 133
۳-۸- مقیاسهای مورد استفاده …………………………………………………………………………………………………………………… 136
۳-۹- آزمونهای آماری ………………………………………………………………………………………………………………………………… 137
۳-۹-۱- مدلسازی معادلات ساختاری ………………………………………………………………………………………………… 138
۳-۹-۲- تحلیل عاملی …………………………………………………………………………………………………………………………….. 139
۳-۹-۳- تحلیل عاملی اکتشافی ……………………………………………………………………………………………………………. 139
۳-۹-۴- تحلیل عاملی تاییدی ………………………………………………………………………………………………………………. 140
۳-۹-۵- شاخص KMO ………………………………………………………………………………………………………………………… 140
۳-۹-۶- آزمون کرویت بارتلت ………………………………………………………………………………………………………………. 141
۳-۹-۷- ضریب همبستگی پیرسون ……………………………………………………………………………………………………… 142
۳-۱۰- متغیرهای پژوهش ……………………………………………………………………………………………………………………………. 142
۳-۱۱- قلمرو پژوهش (موضوعی، مکانی، زمانی) ………………………………………………………………………………………… 141
فصل چهارم: تحلیل دادهها
۴-۱- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………….. 145
۴-۲- توصیف ویژگیهای جمعیت شناختی اعضای نمونه ………………………………………………………………………….. 145
۴-۲-۱- جنسیت …………………………………………………………………………………………………………………………………… 146
۴-۲-۲- سن ………………………………………………………………………………………………………………………………………….. 147
۴-۲-۳- تحصیلات ………………………………………………………………………………………………………………………………… 148
۴-۲-۴- سابقه خدمت …………………………………………………………………………………………………………………………… 149
۴-۳- آمار استنباطی …………………………………………………………………………………………………………………………………….. 150
۴-۳-۱- آزمون نرمال بودن متغیرهای پژوهش ……………………………………………………………………………………. 150
۴-۳-۲- ضریب همبستگی بین متغیرهای پژوهش ……………………………………………………………………………… 151
۴-۴- ارزیابی بخش اندازهگیری مدل …………………………………………………………………………………………………………… 152
۴-۴-۱- تحلیل عاملی تاییدی شاخصهای متغیر فناوری اطلاعات ……………………………………………………. 153
۴-۴-۲- تحلیل عاملی تاییدی متغیر هزینههای کیفیت ……………………………………………………………………… 155
۴-۵- مدلسازی معادلات ساختاری ……………………………………………………………………………………………………………. 156
۴-۵-۱- فرضیه اصلی ……………………………………………………………………………………………………………………………. 159
۴-۵-۲- فرضیات فرعی …………………………………………………………………………………………………………………………. 161
۴-۶- مقایسه میانگین متغیرهای پژوهش با استفاده از آزمون تی تک نمونهای ………………………………………… 163
فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادات
۵-۱- مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………………….. 166
۵-۲- تحلیل فرضیه اصلی ……………………………………………………………………………………………………………………………. 168
۵-۳- تحلیل فرضیات فرعی …………………………………………………………………………………………………………………………. 168
۵-۳-۱- فرضیه فرعی اول …………………………………………………………………………………………………………………….. 168
۵-۳-۲- فرضیه فرعی دوم …………………………………………………………………………………………………………………….. 169
۵-۳-۳- فرضیه فرعی سوم ……………………………………………………………………………………………………………………. 169
۵-۳-۴- فرضیه فرعی چهارم ………………………………………………………………………………………………………………… 170
۵-۴- تحلیل میانگین متغیرها ……………………………………………………………………………………………………………………… 170
۵-۵- پیشنهادهای مبتنی بر نتایج به بانک مسکن …………………………………………………………………………………….. 174
۵-۶- پیشنهاداتی برای پژوهشهای آتی …………………………………………………………………………………………………….. 175
فهرست منابع ………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 176
پیوست
پرسشنامههای پژوهش ………………………………………………………………………………………………………………………………….. 182
چکیده لاتین …………………………………………………………………………………………………………………………. 188
فهرست جداول
جدول ۲-۱- ویژگیهای اطلاعات مناسب ……………………………………………………………………………………………………… 36
جدول ۲-۲- امور پردازشی و ابزارهای فناوری اطلاعات ………………………………………………………………………………… 54
جدول ۲-۳- دستهبندی مدلهای هزینه کیفیت …………………………………………………………………………………………… 82
جدول ۳-۱- تعداد شعب انتخاب شده در میان تمامی شعب بانک مسکن موجود در شهر تهران …………….. 130
جدول ۳-۲- جدول مورگان جهت تعیین اندازه نمونه ………………………………………………………………………………… 131
جدول ۳-۳- میزان آلفای کرونباخ پرسشنامهها و ابعاد آنها ………………………………………………………………………… 136
جدول ۳-۴- نتایج آزمون کرویت بارتلت و KMO جهت بررسی کفایت عوامل پرسشنامه ……………………….. 141
جدول ۴-۱- توزیع فراوانی مربوط به جنسیت …………………………………………………………………………………………….. 146
جدول ۴-۲- توزیع فراوانی مربوط به سن ……………………………………………………………………………………………………. 147
جدول ۴-۳- توزیع فراوانی مربوط به تحصیلات پاسخدهندگان …………………………………………………………………. 148
جدول ۴-۴- توزیع فراوانی مربوط به سابقه خدمت پاسخدهندگان ……………………………………………………………. 149
جدول ۴-۵- آزمون کولموگروف- اسمیرنوف برای متغیرهای پژوهش ……………………………………………………….. 151
جدول ۴-۶- ماتریس همبستگی بین متغیرهای پژوهش ……………………………………………………………………………. 152
جدول ۴-۱۳- شاخصهای برازش مدل مفهومی پژوهش …………………………………………………………………………… 159
جدول ۴-۱۴- ضریب مسیر، آمارهی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: هزینههای کیفیت) ………………………. 159
جدول ۴-۱۷- شاخصهای برازش مدل مفهومی پژوهش …………………………………………………………………………… 160
جدول ۴-۱۸- ضریب مسیر، آمارهی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: هزینههای پیشگیرانه) ………………….. 161
جدول ۴-۱۹- ضریب مسیر، آمارهی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: هزینههای ارزیابی) ………………………. 161
جدول ۴-۲۰- ضریب مسیر، آمارهی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: هزینههای شکست برون سازمانی)….. 163
جدول ۴-۲۱- ضریب مسیر، آمارهی t و ضریب تعیین (متغیر وابسته: هزینههای شکست درون سازمانی)… 162
جدول ۴-۲۲- نتایج آزمون تی تک نمونهای ……………………………………………………………………………………………….. 164
فهرست اشکال و نمودارها
شکل ۱-۱- مدل مفهومی پژوهش …………………………………………………………………………………………………………………. 26
شکل ۲-۱- مدل کوه یخی ……………………………………………………………………………………………………………………………… 77
شکل ۴-۷- مدل تحلیل عاملی تاییدی شاخصهای فناوری اطلاعات (تخمین استاندارد) ………………………… 153
شکل ۴-۸- مدل تحلیل عاملی تاییدی شاخصهای فناوری اطلاعات (معناداری ضرایب) ………………………… 154
شکل ۴-۹- مدل تحلیل عاملی تاییدی متغیر هزینههای کیفیت (تخمین استاندارد) ……………………………….. 155
شکل ۴-۱۰- مدل تحلیل عاملی تاییدی متغیر هزینههای کیفیت (معناداری ضرایب) …………………………….. 155
شکل ۴-۱۱- مدلسازی معادلات ساختاری مدل مفهومی پژوهش (تخمین استاندارد) ……………………………… 158
شکل ۴-۱۲- مدلسازی معادلات ساختاری مدل مفهومی پژوهش (معناداری ضرایب) ……………………………… 158
شکل ۴-۱۵- مدلسازی معادلات ساختاری مدل مفهومی پژوهش (تخمین استاندارد) ……………………………… 160
شکل ۴-۱۶- مدلسازی معادلات ساختاری مدل مفهومی پژوهش (معناداری ضرایب) ……………………………… 160
نمودارها
نمودار ۲-۲- مدل اقتصادی هزینههای کیفیت در شرکتهای با فرآیند سنتی …………………………………………….. 86
نمودار ۲-۳- مدل اقتصادی هزینههای کیفیت در شرکتهای با فرآیند در حال توسعه ………………………………. 87
نمودار ۴-۱- نمودار میلهای مربوط به فراوانی جنسیت پاسخدهندگان ………………………………………………………. 146
نمودار ۴-۲- نمودار میلهای مربوط به فراوانی سن پاسخدهندگان ……………………………………………………………… 147
نمودار ۴-۳- نمودار میلهای مربوط به فراوانی تحصیلات پاسخدهندگان ……………………………………………………. 148
نمودار ۴-۴- نمودار میلهای مربوط به سابقه خدمت پاسخدهندگان ………………………………………………………………..۱۵۰
نام فایل |
بررسی تاثیر بکارگیری فناوری اطلاعات بر هزینه های کیفیت(مطالعه موردی: شعب بانک مسکن تهران) |
مقطع |
کارشناسی ارشد |
رشته |
مدیریت |
قیمت |
۲۵۰۰۰
|
فرمت مقاله |
Word |
تعداد صفحه |
۱۹۰ |
در صورت بروز مشکل عنوان فایل خریداری شده و ایمیل خود را به شماره ۰۹۳۵۵۱۰۲۵۰۶ ارسال نمائید برای سهولت در خرید لطفا " راهنمای خرید " را مطالعه نماید. |
دیدگاه بسته شده است