شماره تماس با تلگرام ::: 09355102506 ::: ir7sad[at ]gmail.com

گزارش تخصصی افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی با روش های خلاقانه

کارورزی فرهنگیان | اقدام پژوهی | کنش پزوهی | گزارشات تخصصی | طرح درس | کاورزی ۱ | کارورزی ۲ | کارورزی ۳ | کارورزی ۴ گزارش تخصصی افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی با روش های خلاقانه
<span itemprop=گزارش تخصصی افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی با روش های خلاقانه" />

گزارش تخصصی افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی با روش های خلاقانه

ارسال شده توسط 7sad.ir

بزرگترین بانک کارورزی فرهنگیان | اقدام پژوهی | کنش پزوهی | گزارشات تخصصی | طرح درس |

کاورزی ۱ | کارورزی ۲ | کارورزی ۳ | کارورزی ۴

مختصری از گزارش تخصصی :

درس زیست شناسی یک درس پایه و اساسی دبیرستان به خصوص در رشته ی تجربی است که زیر بنای رشته های دانشگاهی ( و به دنبال آن مشاغلی ) همچون کشاورزی و زیرگروه های آن ، پزشکی و زیرگروه های آن مانند مامایی ، پرستاری ، تغذیه ، علوم آزمایشگاهی ، ژنتیک و . . . است .

دانش آموزان پایه ی اول در ابتدای ورود به دبیرستان با این درس که تعداد بسیار زیادی اصطلاح نا آشنا ، تخصصی و غیر فارسی را در متن خود جای داده است ، مواجه می شوند. این امر برای کسانی که رشته ی تجربی را انتخاب می کنند به شکل گسترده تری ادامه می یابد و آنان را برای به خاطر سپردن و       صحیح نویسی در امتحان با مشکل روبرو می کند .

در آزمون ها همان قدر که مفاهیم در نظر گرفته می شود ، محفوظات هم مورد سوال است و پاسخ صحیح ندادن به آنها می تواند موجب اضطراب دانش آموز و ضعف پاسخگویی به تمام سوالات آزمون شود .

اشتباه نوشتن کلمات تخصصی در برگه امتحانی دانش آموز، موجب کاهش نمره ی او خواهد شد و چون :   « مدرسه ها و به تعبیر درست تر ، نظام آموزشی ما در حال حاضر یادگیری را با نمره تفسیر می کند ، همان گونه که پایان آموزش به مدرک گرایی ختم می شود نمره اهمیت فوق العاده ای در نظام آموزشی بیشتر کشور ها دارد و توصیه ها ی ساده به معلمان ، دانش آموزان و والدین برای نادیده گرفتن آن راه به جایی نخواهد برد » [۱] . حاصل کاهش نمره ی دانش آموز هم برای خود او تنش زاست و هم باعث کاهش بازده عملکرد دبیر مربوطه از نظر سیستم آموزشی می گردد .

از طرف دیگر « نوشته های پر از غلط املایی ، اثر خاص را در ذهن مخاطب بر جا می گذارد این که املا تا چه اندازه می تواند در پیشبرد اهداف درسی و غایت های پرورشی ما را یاری برساند نکته ای است که می توان آن را با ” مهارت روان خوانی ” یا فارسی مقایسه کرد » .[۲]

به خاطر سپردن اصطلاحات مشکل زیست شناسی هر چند از نظر ” بلوم ” [۳] در پائین ترین طبقه ی سطح یادگیری یعنی دانش قرار می گیرد ، اما از آنجا که فهم متون زیست شناسی و انتقال صحیح و دقیق مطالب نیاز به حفظ همان اصطلاحات دارد این مطلب به ظاهر کم اهمیت ، اهمیت می یابد .

از آنجایی که این مشکل در بیشتر مدرسه ها فراگیر است ، با دو نفر از همکاران در دو مدرسه دیگر تصمیم گرفتیم به طور گروهی در سه مدرسه ی جداگانه در نواحی مختلف برای دانش آموزان دوم و سوم تجربی با توانایی های متفاوت [۴] پژوهش خود را اجرا کنیم .

هم چنین این پژوهش را که نوعی ارزشیابی بود ، به صورت گروهی طرح کردیم زیرا « مجموعه ای از ارزشیابی ها که به دست گروهی از افراد انجام گیرد ، به مراتب از آن نوع ارزشیابی که به دست یک نفر انجام شود کم اشتباه تر است » .[۵]

اهداف گزارش :

هدف اختصاصی :

افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

اهداف جزئی :

۱ – یافتن علل سختی حفظ اصطلاحات زیست شناسی در دانش آموزان

۲- با چه روش هایی می توان حفظ اصطلاحات زیست شناسی را در دانش آموزان افزایش داد

۳- ارائه راهکار به سایر همکاران زیست شناسی در سراسر کشور برای افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی

مقایسه با شاخص :

در مقایسه با شاخص باید دانش اموزا اصطلاحات زیست شناسی را براحتی در ذهن خود نگاه دارند .

جمع آوری اطلاعات

ما در طول سال های خدمت خود بارها با کلمات عجیبی که زاییده ی ذهن دانش آموز است و به جای اصطلاحات اصلی توسط دانش آموز نوشته شده بود ، برخورد کرده و دریافته بودیم که آن ها کلمات   زیست شناسی را به سختی و به اشتباه حفظ می کنند . چند نمونه از این اشتباهات را به عنوان نمونه   آورده ایم .

به طور مثال یکی از دانش آموزان کلاس دوم تجربی اصطلاح ” آدنوزین تری فسفات ” را اتمسفر تری فسفر ، دیگری ” سانترومر” را سانتی متر و یکی دیگر “کروموزوم” را کروموزون نوشته بود .

[۱] – محمد امین ( ۱۳۸۶)

[۲] – کفایتی ( ۱۳۸۶ )

– [۳] Bloom

[۴] – مدرسه خاص علوی ، مدرسه دولتی حجاب ، مدرسه شبانه روزی فاطمه الزهرا در روستای دره

[۵] – حبیبی پور ، با توانی ( ۱۳۸۵)

فهرست مطالب :

مقدمه و ارزیابی از وضع موجود. ۳

اهداف گزارش : ۴

هدف اختصاصی : ۴

اهداف جزئی : ۴

مقایسه با شاخص : ۴

جمع آوری اطلاعات… ۴

تجزیه وتحلیل و تفسیر داده ها : (یافتن علل وموانع ) ۶

راه کار های رایج : ۱۰

راه حل جدید : ۱۲

* مراحل طراحی جدول ها : ۱۳

ارزیابی بعد از اجرای راه حل.. ۱۵

اعتبار بخشی و ارزیابی : ( نقاط ضعف و قوت ) ۱۷

تجدید نظر و پیشنهاد ها : ۲۰

منابع :۲۱

نام فایل گزارش تخصصی افزایش توانایی دانش آموزان در حفظ اصطلاحات زیست شناسی با روش های خلاقانه
مقطع کارشناسی
رشته تربیت معلمی – دبیر زیست
قیمت
۵۰۰۰
فرمت مقاله Word
تعداد صفحه ۲۲

50,000 RIAL – اضافه‌کردن به سبدخرید

  • تیر ۲۵, ۱۳۹۶

نوشته شده توسط 7sad.ir

دیدگاه بسته شده است